Info

Het is allemaal begonnen door mijn hobby het bouwen en vliegen van modelvliegtuigen. Als tiener ben ik samen met mijn vader en broer in 1978 begonnen aan de bouw van ons eerste toestel de Taxi van Graupner. De Taxi is nu anno 2010 nog steeds te koop, welliswaar gepimpt maar het blijft een populair toestel. Na de Taxi kwamen de Snoopy en de Westerly. Met de Taxi en de Snoopy hebben we destijds onze vliegbrevetten gehaald.

Na de taxi kwamen de wat snellere modellen zoals de Puma en de Curare. Van deze Curare zijn een groot aantal verschillende versies gebouwd. Zowel 6.5cc als 10cc, volledig houtbouw, styropor vleugels en zelfs een 2-motorige versie. De Curare vloog geweldig, allerlei figuren waren en zijn perfect uit te voeren met dit toestel.

In die tijd waren ARF modellen nog niet te koop. Alles werd zelf vanaf een tekening gebouwd. Balsa plankjes, berken triplex ophalen en beginnen met bouwen. Ook de stuurhutkappen en de styropor kern van de vleugels werden zelf gemaakt. Er zijn wat hulpgereedschappen gemaakt in die tijd.

Behalve de kunstvlucht zijn ook schaal modellen zoals de spitfire uit de 2e wereldoorlog erg mooi. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook ik ben begonnen met het bouwen van dit soort modellen. De vliegtuigen werden ook steeds groter en het accent ging veranderen van het bouwen naar het vliegen. Dit was noodzakelijk omdat de gezinssituatie veranderde en ik minder tijd kreeg voor de hobby.

Nu na ruim 30 jaar is vliegen nog steeds mijn grote hobby. Met name de wat grotere modellen tussen de 1.6 en 2.5 meter. Ze moeten namelijk nog wel in de auto passen. Ik heb echter gemerkt dat deze toestellen vrij prijzig en lastig te krijgen zijn. Dit is de reden dat ik zelf ben gaan kijken of ik deze toestellen kan importeren.

Mijn doel is dan ook om meer vliegers enthousiast te krijgen voor de wat grotere toestellen inclusief het gebruik van benzine motoren.

Ook wil ik graag mijn ervaring en kennis delen met anderen. Dit wil ik bereiken door op de site behalve de producten ook achtergrond informatie te geven. Wat heb je nodig voor een bepaald toestel. Welk type motor past bij een toestel, benzine of elektro, welk motor vermogen is er nodig, aantal servo's, accu's, verlengkabels etc. 

 

Veel vliegplezier.

Erik Grutter